Projekt Unisefi Sinise nädala raames 2010

Vabatahltlikud kirjutasid projekti “Tallinna Spordi- ja Noorsooametile”

LÜHIKIRJELDUS:
YFU maailmatelgis on osalejal võimalik sattuda erinevatele mandritele. Sattudes YFU telki hakkad mängima “Reis ümber maailma” mängu, kus suurt täringut veeretades jõuad erinevate kultuurideni. Erinevatel mandritel palju tegevusi.

KAVANDATAVA TEGEVUSE KIRJELDUS
1. Projekti nimi „Tundes kultuure, tunned maailma!“
2. Projekti teostaja
MTÜ YFU Eesti ehk rahvusvahelise õpilasvahetusorganisatsiooni vabatahtlikud ja Eestis olevad YFU vahetusõpilased
2.1 Projekti juht Reeli Lonks (aadress: Võistluse 23/25-37 Tallinn 10132, tel: 56629410, e-mail: reeli@yfu.ee)
2.2 Assistent (kui on) Liina Laumets (aadress: Nisu 34-8 Tallinn 10317; tel: 58094353; e-mail: liina.laumets@hotmail.com)
2.3 Projekti meeskonna suurus 43 inimest
3. Projekti vajalikkuse põhjendus Kultuurierinevused on maailma tundma õppimiseks oluline osa. Lapse või nooruki iseseisva ja kvaliteetse elu alus on maailma mitmekesisuse teadvustamine. Tutvudes erinevate traditsioonide, kommete, keelte, usundite, inimeste, rasside ning eluvaadetega, avardub silmaring, areneb maailmavaade, samuti suhtlusoskus ja eneseväljendus ning kasvab tolerantsus. Sotsiaalne progress noores eas tagab eduka toimetuleku tulevikus.
Kõigil on võrdsed võimalused maailmaga tutvumiseks. Läbi kogemuste ja tegutsemise saab igaüks omandada eluks vajalikke teadmisi, kasvada sallivuse ning ühtekuuluvuse vaimus.
Käesoleva projekti elluviimine Unicefi Sinisel Nädalal annab noorele inimesele võimaluse osaleda põgusalt erinevates kultuuriruumides, näha ja tundma õppida nii maailma mitmekesisust kui ka Eestis pakutavaid harivaid võimalusi; seeläbi otsustada, kuhu tema ühiskonnas kuulub ning kuidas saab oma vaba aega kasulikult sisustada. Just erinevate elulaadide ja võimaluste tutvustamine avatud maailmas tekitab huvi uute teadmiste omandamise, silmaringi avardumise, kasuliku vaba aja veetmise, tolerantsuse ja üldiselt maailmas toimuva vastu.
YFU Eesti õpilasvahetusorganisatsiooni kuulub 150 vabatahtlikku, kes on endised vahetusõpilased. Käinud aasta välismaal õppimas, on nad naasnud uute kogemustega Eestisse ning leidnud oma koha YFU organisatsiooni vabatahtlikuna. Nad suhtlevad ja valmistavad ette noori, kes soovivad minna vahetusõpilasteks, jagades neile oma kogemusi ning teadmisi. Noored on leidnud enda jaoks sobiva hobi, mis on samaaegselt lõbus vaba aja veetmine kui ka pidev ennastarendav tegutsemine. Vabatahtliku töö on sisukas ja asjalik, mis annab pagasi tulevaseks eluks. Käesoleva projekti läbiviimisel tutvustatakse vabatahtliku tööd YFU Eesti organisatsioonis. Vabatahtlikud, kes üritust läbi viivad, näitavad ennastarendava vaba aja veetmise võimalust ning kuidas uusi kogemusi omandades saab elule lihtsasti värve ja põnevust lisada.
Läbi mitteformaalse õppimise omandab noor innukalt juurde teadmisi nii suhtlusvallas kui hariduslikus plaanis. Teiste omaealiste kogemuste ning vaba aja veetmise võimaluste kohta kuulmine, tekitab tahet ka ise kasuliku ja ennastarendavaga tegeleda ning motivatsiooni leida oma koht linnas ja tegutseda positiivsete eesmärkide ning enda harimise nimel.
4. Projekti eesmärk Läbi vahetu suhtlemise ja kogemuste edasiandmise kasvatada noortes huvi erinevate kultuuride, maailma mitmekesisuse tundma õppimise ning sisuka vaba aja veetmise vastu. Mitteformaalse õppimise kaudu noorte maailmapildi avardamine, üldhariduslike ja geograafiliste teadmiste arendamine ning tolerantsuse levitamine. Anda noortele võimalus omandada uusi kogemusi ja oskusi ning suunata, et igaüks leiaks just endale sobiva hariva hobi.
5. Projekti ajagraafik 8. veebruar – 4. juuni 2010
5.1 Ettevalmistav etapp 8. veebruar – 21. mai 2010
5.2 Põhisündmus 22. mai 2010
5.3 Kokkuvõtted, aruandlus 23. mai – 4. juuni 2010
6. Projekti tegevused „Tundes kultuure, tunned maailma!“ näol on tegemist ühepäevase üritusega, kus külastajatel on võimalik tutvuda erinevate kultuuriruumidega ja vaba aja veetmise võimalustega. Üle saali on 7 erinevat ala/töötuba: Euroopa, Aasia, Ladina-Ameerika, Põhja-Ameerika, Aafrika, Austraalia ja Okeaania ning Eesti, kus toimuvad huvitavad, õpetlikud, igale kultuurile omased mängud ja tegevused; samuti toimub omavaheline suhtlus ning kogemuste jagamine. Iga ala juures on üles pandud suur antud kultuuri iseloomustav lipp, mille järgi saavad osalejad saalis orienteeruda. Külastajad kaasatakse nii-öelda maailma avarustesse, tutvustades neile, kuidas saab vaba aega kasulikult ja harivalt, aga lõbusalt sisustada.
Ettevalmistav etapp:
1. Rollimängude ja muude tegevuste väljamõtlemine ning koostamine
2. Päevakava väljaarendamine
3. Ruumi/saali rentimine
4. Vabatahtlike leidmine ja koolitamine
Põhisündmus:
Päevakava (6 h):
1. AVAMINE
Õhtujuhid avavad ürituse: tutvustavad ennast, üritust ja päevakava. Toimub ühine sissejuhatav mäng, et rahvas muutuks elavamaks, tutvuks omavahel ja ei pelgaks.
2. ERINEVAD KULTUURID JA VABA AJA SISUKAS VEETMINE
2. 1. „Reis maailma“
„Reis maailma“ näol on tegemist saali keskel paikneva mänguga, mis on analoogne „Reis ümber maailma“ mänguga. Sealt algab iga külastaja päev ja seiklus. Mängu keskel tuleb veeretada täringut ning edasi liikuda, saades küsimusi erinevate maade ja kultuuride kohta. Vastates õigesti, on võimalik edasi pääseda esimesse kultuuriruumi (mandrile/maailmajaosse või Eesti boksi). „Reis maailma“ eesmärk on läbi teadmiste veeretada end erinevate kultuuride juurde. Mäng on koostatud, tuginedes kultuuride eripärasustele. Tegemist on hariva mänguga, mis toimub kogu päeva vältel; pärast iga töötoa külastamist tuleb pöörduda tagasi „Reis maailma“ juurde, et kasutada oma teadmisi ja pääseda järgmisesse kultuuriruumi. Mäng suurendab noorte teadmisi erinevate riikide kohta, samuti annab võimaluse suhelda kaasosalejate ja vabatahtlikega.
2. 2. Kultuuride tutvustus
Igas kultuuriboksis/töötoas räägitakse antud mandrile/maailmajaole omastest kultuurieripäradest. Arutatavad teemad on: kool, pere, keel, väärtushinnangud, traditsioonid, tavad ja kombed.
YFU vabatahtlikud on endised vahetusõpilased, kes on aasta veetnud võõras riigis keskkoolis õppides ning tundma õppinud kultuuri, mida tutvustama hakatakse. Nad selgitavad lihtsalt, kuid tabavalt ja kaasahaaravalt igapäevaelu oma kogemuste põhjal.
Otseseks eesmärgiks on külastajad ette valmistada järgmiseks tegevuseks ehk rollimänguks, millest saavad kõik ise osa võtta. Terve päeva vältel, mil külastajad satuvad erinevatesse töötubadesse, on eesmärgiks anda noortele juurde teadmisi erinevate kultuuride kohta, näidata maailma mitmekesisust ja kasvatada seeläbi sallivust.
2. 3. Rollimängud
Rollimängud leiavad aset igas kultuuriboksis ning terve päeva vältel. Kui kokku on kogunenud 5-8 inimest, võib rollimäng alata. Osalejatele jagatakse sildid, kus on kirjas nende roll (nimi ja ülesanne mängus). Mängust võtavad osa ka ürituse korraldajad ehk vabatahtlikud ise.
Rollimängud on koostatud, tuginedes erinevate rahvuste kommetele, traditsioonidele, tavadele ja väärtushinnangutele. Läbi mängitakse erinevaid kultuuridele omaseid situatsioone, nendeks on: koolielu, õpilaste omavahelised suhted ja hoiakud, õpetamismeetodid; igapäevaelu kodus pereringis; hobid ja sport; erinevate rahvuste kokkupuutumisel ilmnevad eripärad, hoiakud ning viisakusreeglid; avalikud teenused; toidukombed; meelelahutus, traditsioonilised laulud ning tantsud.
Rollimängude eesmärgiks on viia külastaja kõige otsesemal viisil kultuuri sisse. Anda võimalus, pärast vabatahtlike kogemuste kuulamist, olla inimene teises kultuuris ning käituda vastavalt sealsetele kommetele. See on ehe kogemus, mis annab mitteformaalse õppimise käigus juurde olulisi teadmisi. Samuti valmistab see ette noorte salliva hoiaku kujunemist.
2. 4. Muud mängud, tegevused ja ülesanded
Peale rollimängude on kultuuriboksides kavas ka teised kultuuridele omased mängud ja tegevused. Nendeks on:
Euroopas –
• Kahel võistkonnal tuleb kiiruse peale moodustada erinevates Euroopas räägitavates keeltes sõnu, sel viisil, et iga osaleja jalatalla all on üks täht. Tutvustatakse Euroopas räägitavaid keeli; näidatakse, kui mitmekülgne võib Euroopa olla.
• Vabatahtlike seas on ka mitu Euroopast pärit vahetusõpilast, kes veedavad praegu Eestis oma vahetusaastat. Suheldes külastajatega kajastub nende eesti keele oskus; tutvustatakse oma kodumaad, sealset kultuuri ning propageeritakse ennastarendavate võimaluste kasutamisest maailmas ning Eestis.
Aasias –
• Võistlus, kes suudab kiiremini pulkadega ube tõsta. Alguses õpetatakse ja räägitakse selle osatähtsusest Aasias ning hiljem tehakse võistlus.
• Shodo ehk jaapani kalligraafia õpetamine. Külastajatel avaneb võimalus proovida ise kirjutada jaapani tähtedega.
• Origami ehk paberist erinevate kujude meisterdamine.
• Taist pärit vahetusõpilane, kes veedab praegu vahetusaastat Eestis, tutvustab Tai rahvuslikku tantsu.
Ladina-Ameerikas –
• Minijalgpall, kus väravateks on erinevad Ladina-Ameerika riigid. Mängitakse väikese palliga; vastata tuleb küsimustele antud riigi kohta, kuhu väravasse lüüakse. Õigesti vastamise korral saab lisapunkte.
• Ladina-Ameerika tantsude (samba, salsa, tšatša, rumba) õpetamine. Ecuadorist pärit tüdruk, kes veedab praegu vahetusaastat Eestis, tutvustab Ladina-Ameerika rütme.
• Keeletunnid, kus õpetatakse elementaarseid lauseid ning fraase. Osalejad saavad proovida omavahel või vabatahtlikega hispaania või portugali keeles rääkida.
Põhja-Ameerikas –
• Cheerleader’ite ehk tantsutüdrukute tants. Vabatahtlikud selgitavad tantsutüdrukute tähtsust Ameerika Ühendriikide koolielus. Osalejatel tuleb koostada 30-sekundiline lühikava.
• Jenga – populaarne lauamäng ameeriklaste seas, kus tuleb puuklotse eemaldada, ilma et torn pikali kukuks.
• Yearbook’i tutvustamine. Vabatahtlikud näitavad oma isiklikke aastaraamatuid ja pilte lõpuballist; seletavad nende olulisust ning traditsioonilisust Ameerika Ühendriikides.
Aafrikas –
• Ghana rahvuslik lauamäng
• Lõuna-Aafrika Vabariigi rahvusliku toidu pap tutvustamine
Austraalia ja Okeaanias –
• Sport: tutvustatakse spordi tähtsust igapäevaelus; surfamine, rugby ja netball. Toimub rugby ja netball-i mängimine YFU moodi (harivate küsimustega kultuurieripärade ja maade kohta).
• Austraalia ja Uus-Meremaa loodusõpetuse tund: räägitakse sealsest kaunist loodusest, loomadest, ohtlikest putukatest ja kliimast. Toimub arutelu, miks tänapäeval paljud noored sinna meeleldi reisivad või elama asuvad.

Keerulisemate ülesannete ja mängude puhul premeeritakse tublimaid auhindadega.
Pärast iga kultuuriruumi külastamist saab osaleja templi käele või paberile, et suunduda „Reis maailma“ abil järgmisesse kultuuri, kus pole veel käidud.
Rahvuslike mängude, tegevuste ning ülesannetega omandavad osalejad palju uusi teadmisi, oskusi ning saavad kultuuriruumis olles väga eheda kogemuse osaliseks. Nad tutvuvad kultuuride eripärade paljususega, areneb suhtlusoskus ja kasvab motivatsioon tegutseda kasulike ning positiivsete eesmärkide nimel.
2. 5. Eesti töötuba – vaba aja sisustamine vabatahtlikuna
Peale kultuuriruumide käib iga külastaja ka Eesti töötoas, mille eesmärgiks on teadvustada noori vaba aja veetmise harivatest võimalustest Eesti ühiskonnas. Tutvustatakse lähemalt vabatahtliku tööd YFU Eestis, kus organisatsiooni tööst, korraldusest ja võimalustest räägivad kõige aktiivsemad vabatahtlikud.
Tutvustatakse vahetuspereks olemise võimalust; vabatahtliku tööd, sissetulevate ja väljaminevate vahetusõpilastega tegelemist ning ettevalmistamist; interniks olemise võimalust (võimalus pärast aktiivset vabatahtliku tööd Eestis, praktiseerida ja saada uusi kogemusi ka välismaal vabatahtlik olles).
Räägitakse vabatahtlik olemisest: kasuteguritest ja kaasnevatest võimalustest ning valikutest. YFU vabatahtlikud jagavad isiklikke kogemusi ja annavad noorele võimaluse mõelda, kas selline hobi sobiks ka temale.
Samuti on Eesti töötuba terve ürituse vältel infoboksiks, kus saab vajalikku teavet tegevuste ja päevakava kohta.
2. 6. Viktoriin
Kui rollimängud ning muud tegevused on sooritatud, toimub Eesti töötoas viktoriin, kus osalejad saavad panna end proovile ning näidata, mida nad sellelt ürituselt õppisid. Tuginedes oma uutele teadmistele, tuleb vastata küsimustele. Välja on pandud ka auhinnad noortele, kes on ürituse tegevustest aktiivselt osa võtnud ning uusi teadmisi omandanud.
3. LÕPETAMINE
Õhtujuhid lõpetavad päeva: viiakse läbi viimane ühismäng, kus kajastuvad osalejate päeva jooksul omandatud teadmised; vastatakse külastajate küsimustele; vabatahtlikud saavad tagasisidet ja tänavad üritusel osalemast.
7. Projektis osalejate/võistlejate arv ja vanus 80 inimest
13 – 18-aastased noored
8. Pealtvaatajate prognoositav arv (kui on)
9. Projekti põhisündmuse toimumise koht (aadress, kontakt) Tallinna Ülikooli aula (Narva mnt 25 Tallinn 10120; kontakt: Kerli Kangro, tel: 6199518, faks: 6199510, GSM: 51919315, e-mail: kerli.kangro@tlu.ee)

10. Vastavus Tallinna Spordi- ja Noorsooameti spordi- või noorsooprojektide prioriteetidele (märkida ära üks põhiline prioriteet) Mitteformaalne õppimine
11. Projekti oodatav tulemus Noorte huvi kasvamine kultuurierinevuste ja maailmas toimuva vastu; tolerantsuse ja teadmiste omandamise vajalikkuse teadvustamine ning nende suurenemine; suhtlemisoskuse, ühtekuuluvustunde, julguse ja omaalgatuse kasvamine; ennasthariva vaba aja veetmise vastu huvi suurenemine ning selle leidmine oma kodulinnas. Noored on teadlikumad vabatahtliku tööst ja võimalustest, mida Eesti ühiskond või maailm neile pakub. Unicefi Sinisel Nädalal leiab igaüks endale sisuka vaba aja veetmise ja hariva tegutsemise võimaluse.
12. Koostööpartnerid (sisulise tegevuse osas)